Gulfs återkomst till Sverige

I början av 1980-talet fördubblades bensinpriserna i Sverige, vilket ledde till att många bensinstationer runt om i landet fick stänga på grund av bristande lönsamhet. Ett av dessa företag var Gulf, som lanserades i Sverige 1937 och som på sin höjdpunkt hade över 4000 försäljningsställen i landet. År 1983 hade det antalet sjunkit till 536 innan det köptes av det statliga kuwaitiska företaget Kuwait Petroleum International. Men sedan hände något oväntat – Gulf återvände till Sverige 2007. Hur gick det till? Låt oss ta en titt på vad som förde Gulf tillbaka från randen av glömska.

Den nya ägarstrukturen

När den amerikanska ägaren SOCAL gick samman med Gulf såg den norska riskkapitalisten Christen Ager-Hanssen en möjlighet och köpte rättigheterna till namnet för den svenska marknaden. Han startade sedan Svenska Naftasyndikat som sin licensierade distributör och började återigen sälja Gulfs motorolja och motoroljetillsatser i hela Sverige. Den nya ägarstrukturen innebar att Svenska Naftasyndikat skulle ansvara för all försäljning och distribution och samtidigt ta på sig alla skyldigheter som är förknippade med att driva företag i Sverige, inklusive skatter, arbetsrätt osv.

Ett varumärke som återföds

Gulfs återkomst till den svenska marknaden har varit en framgång både kommersiellt och kulturellt sett. Kommersiellt har Svenska Naftasyndikat öppnat flera nya bensinstationer runt om i landet sedan 2007 och finns nu i de flesta större städer. Kulturellt sett har Gulf blivit en symbol för kvalitet bland svenska konsumenter som växte upp under dess storhetstid – en påminnelse om enklare tider då man alltid kunde lita på sin lokala bensinstation för allt från bilreparationer till snacks och förfriskningar på bilresor.

Gulf har återvänt till den svenska marknaden och är ett exempel på hur motståndskraftiga varumärken kan vara om de förvaltas på rätt sätt och ges tillräckligt med tid för att återhämta sig från motgångar som de som Gulf upplevde under sin frånvaro från landet mellan 1983 och 2007. Tack vare några kloka affärsbeslut av Christen Ager-Hanssen och Svenska Naftasyndikat skedde återhämtningen snabbare än någon kunde ha förväntat sig – och i dag är Gulf återigen ett av de mest kända namnen på bensinstationer i Skandinavien.